Öka trafiken med Google AdWords

Google AdWords - grundläggande, Marknadsföring,

Google AdWords är ett enkelt annonseringsverktyg om man vet vilka inställningar man ska fokusera på. Förenklat sett budar du på vissa sökord där du vill att din annons ska visas och betalar sedan för varje klick. Vinner du budgivningen visas din annons överst när någon googlar sökordet. För att denna budgivning ska ge mer än vad den kostar gäller det dock att man jobbar smart och kontinuerligt med förbättringar.

Öka trafiken med Google AdWords

EffektivaHemsidor är certifierad Partners till Google vilket innebär att du som kund kan känna dig trygg med att vi har den kunskap som krävs för Google AdWords

Undvik generella sökord och locka till köp
Ett smart sätt att hålla nere kostnaderna och höja vinsterna med Google AdWords är att undvika generella sökord och istället fokusera på mer de mer specifika och mindre uppenbara ord. Ska du till exempel sälja skor kan du, istället för att satsa ”skor”, buda på sökordet ”Converse skor” och sedan länka till en specifik sida där det endast finns olika modeller av Converse. På så sätt minskar du inte bara kostnaderna, utan också lönsamheten, detta eftersom att det är större andel köpbenägna kunder som söker på specifika sökord än som söker på de mer generella orden.

För att kunden ska klicka på just din länk och inte de andras krävs det dock mer än att din annons hamnar överst på sidan. Lägg därför ner tid på att skriva en säljande text som lockar till köp och som anpassas utefter varje kategori av sökord.

Följ upp lönsamheten
För att veta vad du ska satsa dina pengar på är det viktigt att följa upp i alla delar av AdWords kontot. Genom att fastlägga vilka annonser och sökord som är effektivast kan du justera dina bud och annonser och spendera pengarna dem där de leder till störst försäljning. För att göra detta måste du sätta upp mål, säljer du varor är det bästa att mäta den exakta försäljningen medan om du är ett service bolag kan det vara aktuellt att mäta varje kund som går in på t.ex. ”kontakta oss” sidan.

För att kunna använda mål installerar Google Analytics och kopplar ihop det med AdWords. Google Analytics tillåter dig att spåra besökarnas beteende och se vilka besökarna är, vad de gör och om de når sina mål. Känner du inte riktigt dig trygg i vad du gör kan det bli väldigt dyrt och då bör du anlita någon som är kunnig, något som kan spara dig mycket tid och pengar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *