Så här påverkas din hemsida av Googles nya mobilalgoritm

Mobilvänlighet, SEO

Google har låtit meddela att från och med den 21 april så kommer de hemsidor som är mobilanpassade premieras i sökresultatet vid sökningar från just mobiltelefoner.

Det innebär att en ny algoritm har tagits fram som kommer att styra hur dessa sökningar går till och hur saker och ting visas i mobilen. De har kallat detta för mobilvänlighet, och det fungerar som en rankingsignal.

Så hur påverkar din hemsida av Googles nya sökalgoritm?
Den här förändringen kommer att påverka alla mobila sökningar som görs på alla språk runt om i hela världen, och därmed få en tydlig inverkan på dina sökresultat.

Det som gör den här algoritmen annorlunda är att den söker igenom varje hemsida individuellt och gör en bedömning om den är mobilkompatibel, och det görs sida för sida istället för att som tidigare modell där hela sajten bedömdes.

Så, om du har en sajt där några sidor är optimerade för mobilsökningar och några sidor som inte är optimerade så kommer du inte att bestraffas lika hårt av Google, och då kommer de att i första hand marknadsföra de sidor som är mobiloptimerade.

En annan stor förändring är att det kommer att ske en app indexering kopplat till denna nya algoritm, och det kommer att fungera exklusivt för de sidor som är associerade med Android applikationer.

Uppdateringen påverkar bara resultatet i mobila sök, d.v.s. ej sök från vanlig dator eller surfplatta.

 Vad bör du då göra för att anpassa dina sidor och din sajt?

Det första som företagen behöver göra är att anpassa sida sidor, och allra helst hela sajten så den blir mobilvänlig. Nästa steg är att fokusera på frågor som handlar om användbarhet via mobilen, och det görs bäst med hjälp av Google Webmaster Tools. 

Något annat som företagen och organisationerna kan göra redan nu är att testa om deras sidor är mobilvänliga, och det görs genom att kontrollera om ni har det som kallas för en mobile friendly label i samband med att era mobila sökresultat. Detta innebär att det kommer stå ”mobile friendly” i början av sökresultatet för de sidor som är just detta.

Dessutom är det mycket viktigt att i de fall som företaget eller organisationen har någon form av Android App associerad med sin sida, så är det viktigt att få den djuplänkad och indexerad så fort det bara går. Avslutningsvis är det centralt att företaget övervakar statistiken för trafiken mycket noga direkt efter att denna nya algoritmförändring har trätt i kraft.

Varför genomförs då den här förändringen?

Den här förändringen som Google nu gör är rätt så väntat, speciellt som att statistik från USA visar på att antalet sökningar via mobilen ökade med 5% förra året, och hela 29% av alla sökningar genomfördes från mobilen. 

Skriven av Mikael Drakenberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *