SEO & Sökmotoroptimering av byrå i Malmö

seo-och-sokmotoroptimerings-kurva

Fler besökare – Mer sälj

Vi hjälper dig få fler besökare till din hemsida, genom att du hamnar högre upp i Googles sökresultat. Fler besökare innebär högre lönsamhet. Tillsammans med dig väljer vi ut sökord som har en bra sökvolym, är relevanta och säljande för just din verksamhet samtidigt som de har en låg konkurrens för optimal effektivitet.

Seriöst och långsiktigt tänk

För oss är det en självklarhet att arbeta seriöst och långsiktigt. Våra metoder följer Googles riktlinjer. Allt nedlagt arbete finnas kvar och ge fortsatt positiv effekt även efter avslutat samarbete, vilket du kan avsluta precis när du vill. Inga dyra abonnemang eller uppsägningskostnader, du betalar bara för den upparbetade tiden.

Bygg ditt varumärke

Att optimera sökresultatet i Google innebär, förutom den direkta försäljningen, att ditt företag får en ökad synlighet vilket innebär att du bygger ditt varumärke som är en viktig tillgång för ditt företag och ditt arbete med att öka din lönsamhet. Ett bättre varumärke innebär att du kommer sälja bättre genom alla andra kanaler.

Så här jobbar vi med sökmotoroptimering

Vi fokuserar primärt på SEO On-Page SEO arbete, alltså ändringar på din egen hemsida, vilket ger garanterat kvarstående effekter även efter avslutat samarbete. SEO On-page arbete är i många fall väldigt effektivt och uppmuntrat av Google.

Vi gör även OFF-page SEO, vilket Google ser som manipulation av resultatet varför vi jobbar fokuserat med skapandet av en så kallad naturlig profil. On-page sökmotoroptimering innebär att vi går igenom och arbetar med din befintliga textinformation. För att sökmotoroptimera texten kan det innebära att vi behöver göra justeringar i ditt textmaterial.  Vi ger dig rekommendationer som är nödvändiga för att uppnå önskade effekter. Google har hundratals olika variabler de tittar på för sökmotorresultatet.

Några viktiga saker att titta på är t.ex:

  • H1:or och H2:or (Vissa rubriker)
  • Keyword-mappning (Bestämma sökord till landningssidor)
  • Meta descriptions (används i en webbsidas huvud för att beskriva vad som finns på sidan när man klickar på sökresultatet)
  • Alttexter vilket visas istället för bilden för den har långsam uppkoppling eller önskar ha ”bilderna” upplästa.)
  • Internlänkning
  • Duplicate content
  • Broken links (Länkar som nu ger 404:a)
  • Broken external links (Brutna länkar till externa sidor).

SEO-jobbet kräver bra verktyg

Vi har bra verktyg för att hitta de olika problemen och det räcker inte med ett eller två, vi har 10 tals olika verktyg vi betalar stora summor för, vilket gör att vi kan utföra det arbete som krävs. Dessa verktyg kan gå igenom hela din site (ja 10 000-tals länkar!) för att titta på varje sida och undersöka olika förbättringsmöjligheter. Ett arbete som är omöjligt att göra manuellt.

Sökoptimering kräver bra verktyg

Rapportering av SEO – Positioner & Möjligheter

Givetvis vill du kunna följa ditt resultat, och därför har vi också rapportering på 5-10 sidor som låter dig följa utvecklingen av dina ord t.ex. varje vecka eller varje månad samt även förbättringsåtgärder för alla dina sidor (dock max 100 000st (!) ). För dina viktigaste utvalda ord ser vi:

  • Trenden sen spårningen började
  • Hur konkurrenterna utvecklats
  • Sökvolymen för dina ord
  • Vilka sidor de olika orden rankar på
  • Vad som händer vid alla ändringar ni gör så som:
    • Resultatet av olika SEO insatser
    • Byte hemsida
    • Installation av ssl (http)
    • Lansering nya sidor, blogginlägg, eller ändringar av dessa.
  • Samt ännu mera
Ditt sökmotorarbete utvärderas löpande genom positionsrapportering

Gör vårt SEO-test och läs fler tips om SEO

Gör vårt SEO-test för att få svar på hur effektiv din sökmotoroptimering är idag i 10 kategorier. På sidan innan testet kan du också läsa mer tips om SEO-aspekter.

 

Vårt seo-test förbättrar ditt sökmotorarbete

Kontakta oss idag!

Telefon: 0702-97 51 32

info@effektivahemsidor.se

Växel 040-630 90 00

C/O Minc
Gata: Anckargripsgatan 3
Postnummer: 211 19 Malmö

           

Frågor och svar om Sökmotoroptimering

Går det att garantera en exakt position?

Nej, det går inte att garantera en exakt position, men det går att göra bedömningar utifrån hur konkurrensen ser ut, nuvarande positioner samt vilken potential vi ser för just din hemsida.

Varför får jag inga besökare till min hemsida?

Många tror att det är hemsidan det är fel på. Ibland kan det vara det men oftast inte. Se framför dig att du har ett hus (din hemsida) mitt ute i skogen utan vägar eller skyltar (inga in-länkar eller något On-Page SEO jobb gjort). Besökarna vet då inte ens hur man hittar till dig om man så skulle vilja, då spelar det ingen roll om det är ett pampigt arkitektritat hus (påkostad hemsida), du får ändå inga besökare.

När du jobbar med sökmotoroptimering och andra metoder innebär det att det byggs en vältrafikerad väg med en tydlig skyltning som gör att du får de besökare du vill och hoppas på.

Genom att skapa en professionell hemsida, som är både responsiv (besökare kan se samma webbplats från exempelvis en mobiltelefon, en läs/surfplatta eller en persondator) och konverteringsoptimerad (Optimerad i syfte att omvandla fler besökare till kunder) skapar du goda förutsättningar för dina kunder att hitta och handla hos dig och därmed öka dina intäkter.

Är sökmotoroptimering det bästa alternativet för dig?

SEO är inte det optimala alternativet för alla:

Det tar lite tid för sökmotoroptimering att verka, framförallt om du har lanserat en ny hemsida på en ny domän kan det kräva väldigt stora insatser. I början har du inte några inlänkar alls mot konkurrenter som kan ha 1 000-tals och de kommer ranka bättre på ord även med ett sämre SEO On-Page jobb. Då rekommenderar vi istället Google AdWords(länk) som ger trafik så fort du börjar.

Det tar dessutom upp till 3 månader att se den fulla effekten av SEO. En del av våra kunder är i behov av att se en ökning av trafiken snarast och då är det t.ex. bättre att starta upp med just Google AdWords.

För e-handlare är det väldigt viktigt med sökmotoroptimeringen där det ofta rör sig om stora sökvolymer och man ser tydligt hur mycket som säljs. Relativt enkelt kan man då räkna ut kostnaden för SEO åtgärderna och ser därmed hur mycket man tjänar på arbetet.  För många E-handlare står sökmotoroptimeringen för en betydande del av försäljningen med god lönsamhet och i princip alla stora e-handlare arbetar mycket med sökmotoroptimering.

Företag som riktar sig till få kunder har däremot mindre nytta av SEO, eftersom det kan bli väldigt kostsamt att ranka högt för att nå kanske 10 potentiella kunder per år. Då är det mycket effektivare att helt enkelt lyfta på luren och ringa dessa 10 kunder eller kanske ställa ut på en mässa.

Vad är OFF-page sökmotoroptimering?

Off-page SEO är arbetet med att få externa inlänkar från andra sidor, det kan vara allt från bloggar till tidningar till andra leverantörer och företag. Är det ett trovärdigt företag och det har en så kallad hög page rank, (Googles värderingssystem som bl.a. använd för att ranka bolag) och sidan är relevant för dina viktiga termer på sidan som länkas till kan de ge en positiv länkkraft så att du hamnar högre upp i Googles organiska resultat. Men se upp med att t.ex. köpa länkar och att jobba med av Google icke godkända metoder, de kan till och med ranka ner din site, och är i vissa fall inte lika lönsamma på lång sikt, eftersom ibland vissa fall hyr man bara länkar vilket gör det dyrt på lång sikt.

Hur många variabler tittar Google på?

Vad gäller sökmotoroptimering tittar Google på en mängd olika rankingsignaler för att bestämma din position. Googles algoritm (metoder) för dessa ändras och uppdateras med jämna mellanrum, så det gäller att vara väl uppdaterad för att fatta rätt beslut. Totalt finns det över 300 olika variabler som Google tittar på när de rankar en sida. Du kan även läsa på wikipedia om sökmotoroptimering här.

Spelar antalet ord någon roll vid sökmotoroptimering?

Ja, för att Google ska ranka en sida vill de att sidan har ett bra och intressant innehåll. Vi rekommenderar att man har minst 400 ord för att få en bra grund. Kraften för en sida ökar desto fler ord man har, och studier visar att det gäller upp till någonstans 2 000 ord, därefter får man inte mer kraft.

Vad kostar SEO?

Det finns olika prissättningar för SEO och vi rekommenderar att man köper ett antal timmar varje månad så att vi löpande kan göra förbättringsåtgärder. Gärna att man startar upp med en större insats så som vår totalanalys ni kan efterfråga. Vissa bolag tar betalat så länge man ligger på topp 10 vilket oftast är mer fördelaktigt för byrån snarare än dig som kund. För sådana avtal så kan byrån välja att bara ta in sökord de ser är enkla, och tackar helt nej till de där det behöver göra en större insats. Då kan byrån i många fall göra en engångsinsats och sen tickar det in pengar varje månad utan att de gör så mycket mer. En drömsits för byrån, men du som kund får betala dyra pengar varje månad utan att några fler förbättringar införs.

Vad bör man tänka på när man köper SEO och sökmotoroptimering.

Det är viktigt att man väljer en byrå som jobbar på ett seriöst sätt, d.v.s. för t.ex. OFF-Page SEO inte använder sig av en icke naturlig profil med dåliga länkar. De ska även lova att allt arbete som lagts ner kvarstår även efter att man slutar ett eventuellt samarbete, förutom i de fall det är tydligt att man t.ex. hyr länkar. Dessutom bör man kontrollera så att prisbilden är rimlig samt se till så att man får information om vad som faktiskt görs genom regelbundna rapporter. Som nämnts under ”Vad kostar egentligen SEO” finns det bolag som bara gör en engångsinsats och sedan debiterar dyra pengar månad efter månad utan att införa fler förbättringar.

Vilka termer ska man välja för SEO och sökmotoroptimering?

Du bör investera i en KeywordResearch vilket en seriös byrå kommer att rekommendera. Detta innebär en djupare analys för att hitta dina bästa sökord att satsa på, vilket även ska inkludera en lönsamhetspotential. Är man ett litet bolag kan generella ord som ”skor” vara omöjliga att komma upp i någon position på Google som ger trafik. Det är t.ex. helt omöjligt att slå stora bolag som Zalando och Brandos med SEO-budgetar på miljoner varje år som liten aktör. Då är det helt meningslöst att satsa på de termerna även om det är massor som söker på dem, utan man bör istället välja längre och mindre konkurantutsatta termer som t.ex. ”svarta Loake herrskor”. I andra ändan har vi väldigt långa termer som är lätta att ranka, men som ingen söker på vilket gör dem meningslösa av den anledningen. T.ex. om man skulle optimera för ”gröna herrskor med rosa skosnören på Vasagatan”. Förutom att hitta en bra balans mellan vilka ord som ger sökningar och där man kan få bra position ska de givetvis vara relevanta och sådana man tror kan leda till försäljning

Spelar det någon roll om man är på position 1 eller 10?

Det spelar en stor roll vilken position man har. Av trogen vana tenderar vi människor att trycka på de översta resultaten på Google. Position ett har i studier visar sig ha cirka 18 % CTR (klickfrekvens) medan position tio endast har ca 1 % CTR. Det innebär att om 1 800st klickar på position ett är det endast 100 stycken som klickar på position tio.

Vad är meta description? – Din första väg till kunden

Val av meta descriptions och meta title är, tillsammans med den URL (webadress) det som visas för kunderna i Google sökresultat, alltså din första chans att faktiskt fånga dem.

För att få en lyckad sökmotoroptimering, är det viktigt att dessa är informativa och gärna har en så kallad USP (uniqe selling propositon- den unika egenskapen som utmärker ditt (erbjudande) kombinerad med en CTA (en uppmaning till handling). Detta kan till exempel vara; 30% rabatt – fynda idag, fri frakt och retur, garanterad kundnöjdhet, handla tryggt från oss redan idag. Sen ska de ju även bidra till själva sökmotoroptimeringen och då inkludera sökordet du valt.

Vad säger Google själva om Sökmotoroptimering?

Givetvis följer vi Googles riktlinjer och här har de skrivit en nybörjarguide där ni kan ta del av dessa och få lite fler tips på vägen. Läs några av Google grundläggande riktlinjer här (engelska).

Har du fler frågor eller vill sätta igång redan nu så är du varmt välkommen att kontakta oss på e-post thomas@effektivahemsidor.se eller telefon 0702-97132, välkommen!