Kom igång med sökmotoroptimering (SEO) – tips till startupföretag & nya

SEO

Vi hjälper dig att lyckas med din Google sökmotoroptimering

Sökoptimering (SEO) är ett område som ibland ignoreras av startup-företag på grund av tidsbrist. Här är tipsen för dig, men även andra som ännu inte kommit hela vägen med sin SEO. Att hitta tid och resurser för att kunna fokusera på flera olika aktiviteter är ett vanligt problem bland nystartade företag. Men att sätta tid över till sökmotoroptimering kan hjälpa dig att öka din online-trafik, nå ut till en större målgrupp och öka din varumärkeskännedom. I den här artikeln kan du läsa mer om hur du som startupentreprenör med några enkla steg kan komma igång med sökmotoroptimering.

Sätt upp en tydlig strategi innan du börjar sökmotoroptimera din hemsida

Ett av de viktigaste stegen när du påbörjar din SEO-kampanj är att tänka på dina långsiktiga mål. Vi rekommenderar att du delar in dina mål i fyra områden: ranking (d.v.s hur högt din hemsida rankas på Google), trafik, konvertering och försäljning. Se därefter till att varje mål kan mätas, exempelvis placera topp 10 på utvalda sökord, så att du enklare kan se vad som behövs göras. Här är några tips på tydliga mål för att komma igång med din sökmotoroptimering:

  • Öka din försäljning med 20% innan slutet av året.

Syftet med trafiken är för del flesta att öka försäljningen, antal registreringar eller liknande. Om du lyckas få mer trafik till din hemsida men försäljningen inte ökar så gör du något fel och du behöver isåfall analysera orsakerna.

  • Nå en topp 10 placering på Google för utvalda sökord.

Välj ut relevanta sökord med hjälp av en så kallad sökordsanalys innan du sätter upp det här målet.

  • Öka din organiska trafik, d.v.s. trafiken från sökmotorerna, med 10% nästa kvartal jämfört med föregående kvartal.

Om du har mycket säsongsvariation rekommenderar vi att du istället jämför dig mot samma period under förgående år.

 

Gör en sökordanalys för ditt startup-bolag (även kallat Keyword Research)

När du har bestämt dig för vilka dina långsiktiga mål är det dags att påbörja en sökordanalys. En sökordanalys hjälper dig att hitta relevanta ord som din målgrupp söker på. På så vis kan du anpassa ditt innehåll utefter dessa sökord för att öka den organiska trafiken till din hemsida.

Sökmotoroptimera din hemsida själv

Exempel på hur en sökordsanalys ser ut

Du kan börja med att skapa en s.k. ideal lista med sökord som du vill att din hemsida ska synas för, d.v.s sökord med flest sökningar. Problemet med dessa sökord är de ofta har hög konkurrens samtidigt som det krävs flera månader av hårt arbete att klättra upp på första sidan på Google. Tänk därför på att inte välja sökord enbart på sökvolym utan välj sökord som kan ge dig en konkurrensfördel. Det här gäller framförallt för mindre företag med begränsad budget.

Ett tips för mindre företag är att istället välja s.k. long tail sökord. Dessa är en längre variant av sökordet, exempelvis är ”köp blåa skor” en long tail för ”skor”. Eftersom konkurrensen är mindre för dessa sökorden är sannolikheten större att din hemsida placeras högt på Google. Dessutom erbjuder dessa sökord högre relevans och fler konverteringsmöjligheter.

Exempel:

Du är en lokal mäklare i Svedela/Skåne och säljer b
ara villor.

  • Att satsa 10 000kr på ”mäklare” och flytta dig från plats 72 till plats 62 ger dig ingenting eftersom ”ingen” letar på sidan 7.
  • Men att satsa 10 000kr på ”Mäklare villa Svedala”
    och flytta dig från plats 5 till plats 2 kommer öka din trafik drygt 200% på det ordet!

Det här gäller framförallt för mindre företag med begränsad budget.

Sökoptimeringstips från webbyrån i Malmö

I CTR-kurvan ser du hur CTR ökar desto högre din hemsida placeras på Google

Analysera din hemsidas innehåll

Ett viktigt steg för att lyckas med din SEO-kampanj är att analysera din on-page SEO. Det här innebär att du går igenom samtliga huvudsidor och analyserar faktorer som påverkar din sökmotoroptimering. Metoden kallas även SEO-analys och faktorerna som påverkar din sökmotoroptimering består bland annat av:

Genom att analysera dessa faktorer ser du snabbt vilka som är dina förbättringsområden. Om du exempelvis saknar meta titel på samtliga sidor kan du skriva nya och snabbt förbättra din sökoptimering.

Efter din optimering rekommenderar vi dig också att göra vårt SEO-test. På sidan om testet kan du läsa mer om faktorerna ovan samtidigt som testet ger dig fler insikter inom 10 kategorier, det är ett automatiserat test så du behöver kontrollera resultaten manuellt, men det kan ge mycket hjälp på vägen.

 

Gå igenom eventuella fel med sökmotoroptimeringen

Det finns flera olika fel som kan uppstå på din hemsida och som negativt kan påverka din sökmotoroptimering. Det finns olika program du kan använda dig av, en del gratis, många med prislappar från ett par hundra till ett par tusen per månad, så att du kan leta fram eventuella fel och korrigera dessa. Exempel på program för sökmotoroptimering och som vi rekommenderar är: PageSpeed Insights,  Ahrefs och SEMrush.

Exempel på problem som kan uppstå är och som behövs rättas till:

  • Dålig cache
  • För lång laddningstid
  • Brutna länkar
  • Brutna bilder
  • 404 error-sidor
  • Dubblerat innehåll

Gör vårt SEO-test och förbättra ditt resultat

Analysera externa länkar, off-page SEO

Förutom interna faktorer (on-pag SEO) kan du även förbättra din sökmotoroptimering med hjälp av externa faktorer (off-page SEO). Det enklaste brukar vara att gå till sitt befintligt nätverk/historik och se om de har möjlighet att länka till dig, t.ex.

  • Leverantörer
  • Kunder
  • Sidor som tidigare länkat till dig
  • Partners

Tänk på att en länk ska vara relevant och att en länk på fel ställe kan göra mer skada än nytta.

Ett annat exempel på hur du kan förbättra din off-page är med hjälp av externa länkar. Idén är enkel. Du skapar en högkvalitativ artikel som är underhållande eller utbildande. Därefter kontaktar du externa hemsideägare. Om din artikel är relevant och intressant för deras läsare kan de välja att publicera artikeln med en länk till din hemsida. Ju fler högkvalitativa länkar som pekar mot din hemsida desto högre rankas du på Google.

Externa länkar anses av många SEO-experter våra en av de 3 viktigaste faktorerna för att rankas högt på Google. Men tänk på att det är bättre att ha få externa länkar med bra innehåller och från sidor med hög auktoritet snarare än många externa länkar från sidor med låg auktoritet. Att ha många externa länkar av låg kvalitet kan försämra din sökoptimering.

Förbättra din mobil optimering och användarvänlighet

Ca 60% av alla sökningar på Google under 2017 sker via mobiltelefonen. På grund av det ständigt växande mobilanvändandet införde Google år 2016 en algoritm som prioriterar mobilvänliga sidor när sökningen sker via mobil. Se därför till att din hemsida är anpassad för både mobiltelefoner och datorer.

Genom att mobilanpassade din hemsida förbättrar du även användarvänligheten. Google lägger allt större vikt på användarvänlighet och det borde även du göra. Några enkla sätt på hur du kan förbättra användarvänligheten är genom att minska bildstorlekar och förbättra sidhastigheten.

Mät resultatet av din sökmotoroptimeringen

När du har genomför samtliga SEO-implementeringar är det viktigt att du mäter dina resultat för att se vad som fungerar och vad som behövs förbättras. Vilka resultat du ska analysera varierar beroende på vilka mål du har satt upp. Exempelvis kan du analysera:

  • Bounce rate

Få en uppfattning hur bra och attraktiv din hemsida är genom att analysera bounce rate (avvisningsfrekvens). Detta innebär att du analysera hur stor procentandel av dina besökare som lämnar webbplatsen direkt från ingångssidan. För att analysera din bounce rate rekommenderar vi att du använder dig av Google Analytics.

  • Antal externa länkar

Om du arbetar med länkbyte (en del av off-page SEO) är du intresserad av att veta hur många nya länkar som pekar mot din hemsida, dess ankartext och auktoritetsvärde. Eftersom fel länkar på fel ställen kan göra mer skada än nytta måste du analysera vilka länkar du ska behålla och vilka som eventuellt ska tas bort.

Oavsett hur du väljer att mäta dina resultat är det viktigt att du använder dig av ett bra spårningsprogram. Exempelvis kan du se på bilden nedan hur en av våra SEO-kampanjer utvecklades under ett par månader.

Google sökmotoroptimering för nybörjare

Se till att spåra dina resultat med ett bra spårningsprogram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *